Dissabte 19 de setembre: diada històrica dels Bous!
Aquesta tarda celebrem el 1r concurs de castells de Quarts Amunt. Quarts Amunt és un projecte casteller nascut
a l’Arboç fa dos anys i “posa les colles al centre”, donant veu a les colles que no en tenen, centrant-se en les colles petites i mitjanes, perquè “cada colla té una història que val la pena explicar, tingui els castells que tingui”. Fan un programa de ràdio amb les diades i esdeveniments en directe, “amb humor i sense solemnitats, portant els castells més enllà de les places i creant comunitat a Catalunya i a l’estranger”. El programa s’emet cada dijous de 19:30 a 21:00 a Domenys Ràdio (107.6 FM), i es pot escoltar sencer a Spotify.
Jo els vaig descobrir aquesta Festa Major quan van venir a fer el programa en directe a la Fassina, on van fer el sorteig de l’ordre
d’actuació. I l’Eloi també en forma part, això ens hi acosta m.es La Judith hi ha tingut més contacte, tant per la festa Major com sobretot per organitzar aquest 1r concurs de castells.
Cada dos anys se celebra el concurs de castells a Tarragona, que aquest any toca i com sempre coincideix amb la Fira! El dia abans es fa un altres concurs per colles de 8 i, el dissabte abans es fa a Torredembarra el “concurset” on els Bous hi han anat dues vegades, de colles de 7 on s’hi entra per ordre de classificació. I a partir d’aquí no hi
havia cap concurs per les altres colles.
El que ha fet Quarts Amunt és llençar-se a la piscina i organitzar un quart concurs de castells, també cada dos anys, per aquestes altres colles. I així neix la diada d’avui! I la Bisbal tenim el privilegi d’acollir aquest concurs, en una de les places més castelleres i més estimades pel món casteller.
A quarts de 4 de la tarda la Paqui, el Dani, el Clemente i jo ja hi som i no ens hi mourem! A aquesta hora hi ha el sorteig de l’ordre d’actuació de les sis colles participants: els Castellers de Mediona, la Colla Castellera de la Bisbal els Bous, els Castellers del Foix (de Cubelles), els Castellers de Viladecans, els Castellers de Santa Coloma (de Gramenet) i els Castellers del Prat.
Ja hi ha molt de moviment i molta gent! Vaig cap a la Societat, on he quedat amb el Servand, alcalde de Mediona, i l’Olga, alcaldessa de Viladecans. Les altres tres alcaldesses han excusat l’assistència.
Pugem al segon pis i, els de Quarts Amunt, ja ens han preparat tot l’abituallament! Estem a les finestres quan les sis colles fan l’entrada a plaça. El jurat del concurs casteller són tres entesos del món casteller, entre els que hi
ha dos bisbalencs l’Oriol i l’Èrica. I del jurat del concurs de les millors gralles hi ha el bisbalenc David. Amb el millor cap de plaça, el Jordi Vidal i el millor fotògraf, el Raúl Gallego.
Es respira molt bon ambient, molta alegria i emoció, molt d’esforç i companyerisme, i això durant tota la jornada. A mesura que van fent castells, arriben patrocinadors del concurs, com el gerent de Cellers Domenys o el d’embutits Bundó, entre d’altres.
Aquests són els castells de la diada:
Castellers de Mediona: 9d6, 3d7, 4d7, 5d7 i intent desmuntat de 3d7a
Colla Castellera de la Bisbal els Bous: 3d7, 3d7a, 4d7a i 2d7 carregat Actuació històrica amb 3 castells inèdits!
Castellers del Foix: 5d6, 4d6a i 2d6
Castellers de Viladecans: 3d7, 4d7, 3d7a i dos intents desmuntats 7d7
Castellers de Santa Coloma: 3d6, 2 intents desmuntats de 2d6, 3d6a i 4d6
Castellers del Prat: 3d6a, 2d6 i 4d6a
I la classificació final:
1r Colla Castellera de la Bisbal els Bous amb 1.730 punts
2n Castellers de Mediona amb 1.375 punts
3r Castellers de Viladecans amb 1.355 punts
4rt Castellers del Foix amb 685 punts
5è Castellers del Prat de Llobregat amb 660 punts
6è Castellers de Santa Coloma amb 475 punts
Això són dades, però vivint-ho i veient l’emoció i l’orgull casteller de totes les colles, ajudant-se i aplaudint-se, és impressionant. Totes les colles tenien premi material i en metàl·lic i pugen la canalla i el cap de colla a buscar-lo, i l’alegria al pujar no té preu!
Quan acaba la diada, toca el tradicional ball de mocadors de les sis colles i després els premis. Primer em donen un premi a l’Ajuntament on Quarts Amunt agraeix la nostra col·laboració per poder-ho dur a terme. És un premi sobretot per la Judith, que és qui ha estat al capdavant de la organització per part de l’Ajuntament.



A l’acabar els premis, entren els gegantons del Grup de Geganters i grallers de la Societat, que animen la plaça i ens acompanyen fins al sopar.
Al pati de l’escola ja hi ha les taules a punt, som més de 500 persones! Seiem i ens porten el sopar, un sopar boníssim! A l’acabar, hi ha música fins ben entrada la nit.



Naltrus ja marxem i ho deixem al jovent! Ha sigut una tarda i vespre espectacular, gràcies Quarts Amunt, gràcies Gerard i gràcies Eloi! I també un agraïment als companys i companyes de l’equip de govern per fer-ho possible!


Si t’ha interessat o t’ha agradat, comparteix aquesta entrada. Gràcies per llegir-me!












