Dimarts 13 d’agost (part 1 de 2): matí de Ple extraordinari
L’explicació del dimarts la faig en dues parts, aquesta publicació és del Ple del matí, i demà publicaré la tarda que és Festa Major.
Avui em llevo millor, sense vòmits però molt aixafada, però vaig al Ple.Tot i així, quan acaba el Ple me’n torno a casa al llit, a dormir fins a mitja tarda.
El Ple extraordinari d’avui el celebren perquè cinc dels nou punts a l’ordre del dia, els hem d’aprovar aquest agost per diversos motius, com aniré explicant a cada punt. Avui hi assistim tot el consistori menys la regidora de Tots som la Bisbal, que excusa la seva assistència per estar de viatge.
Aprovem:
PUNT 1: Aprovem per unanimitat la incorporació de l’EDAR (la depuradora) de l’Esplai al conveni de delegació de competències i d’exercici de funcions, en matèria de sanejament en alta d’aigua residual urbana, a favor del Consell Comarcal del Baix Penedès
El Consell Comarcal el Baix Penedès és gestor competent, segons l’ACA, pels sistemes de sanejament vinculats a les delegacions municipals de competència que li deleguin els municipis de la comarca del Baix Penedès.
La delegació de competències inclou la construcció i millora de les instal·lacions, l’explotació, la gestió i el manteniment de la xarxa bàsica en alta, i el control d’abocaments, així com les facultats d’intervenció administrativa consistents en l’atorgament d’autoritzacions de connexió, inspeccions, presa de mostres i anàlisis en condicions d’homologació, imposició de sancions i rescabalament per sobrecostos d’explotació i danys causats al sistema per abocaments industrials. Alhora, comprèn les instal·lacions i terrenys.
L’octubre de 2002: el CCBP accepta la delegació de l’Ajuntament en matèria de sanejament, que inclou que el Consell es faci càrrec, amb les funcions que acabo d’explicar, de: el col·lector de sanejament principal que recull les aigües residuals del nucli urbà, de les urbanitzacions del Priorat i de la Miralba i de la zona industrial de Les Planes.
El 2010 es construeix una depuradora a l’Esplai, on l’Ajuntament en fa el manteniment.
A l’entrar a govern el 2015, un dels primers objectius juntament amb la Leo Uceda, que era la regidora del servei d’aigua i sanejament, era que l’ACA a través del Consell comarcal, recepcionés l’EDAR de l’Esplai.
Vam parlar amb el Consell i amb l’ACA, i vam iniciar el procediment.
Si vam començar el segon semestre del 2015, com és que no l’accepten fins ara? doncs perquè la depuradora de l’Esplai no complia normativa i li feien falta moltes inversions per funcionar de manera correcte i sostenible.
A partir d’aquí vam començar a treballar conjuntament amb el Consell i l’ACA per adequar-la, i ha suposat invertir més de 70.000€ per adequar-la a normativa.
El passat mes de juliol, ens va arribar l’informe favorable de l’ACA a la inclusió de l’EDAR de l’Esplai dins el sanejament públic en alta de l’ACA.
Aprovem la incorporació de l’EDAR de l’Esplai al conveni de delegació de competències i d’exercici de funcions, en matèria de sanejament en alta d’aigua residual urbana, a favor del Consell Comarcal del Baix Penedès.
Aprovant-ho avui, el Consell aprovarà l’acceptació al proper mes de setembre, per això ens interessa aprova aquest punt abans de setembre.
PUNT 2 Aprovem per unanimitat el conveni de concertació amb la Diputació de Tarragona, per l’execució del Pla Impuls Dipta 2024/2027
Fins ara, cada legislatura els Ajuntaments teníem el PAM (Pla d’Acció Municipal) de la Diputació de Tarragona per les subvencions més importants de la legislatura, on l’import es calculava segons el nombre d’habitants.
A part, cada any sortien diverses subvencions on els Ajuntaments ens hi podíem presentar.
Des de començaments d’aquesta legislatura que, des de la Diputació de Tarragona, han estat treballant per agrupar totes les subvencions pels Ajuntaments en una concertació individualitzada municipi a municipi, que s’anomena Pla Impuls Dipta.
Hi haurà alguna subvenció a part però la majoria queden agrupades en aquest pla de concertació.
A finals d’any passat van convocar els alcaldes i alcaldesses de la província de Tarragona, i també secretaries i intervencions municipals per explicar-ho.
El Ple de 31 de maig de 2024, la Diputació va aprovar definitivament el Pla ImpulsDipta.
L’equip de govern vam treballar el document bàsic de planificació i, el mes de juny ens vam reunir amb la Diputació per consensuar fel document bàsic definitiu.
El Ple de finals de juliol, va aprovar el model de conveni de concertació del Pla ImpulsDipta 2024-2027 i la seva formalització amb els ajuntaments. Ja tenim el conveni de concertació i el document de planificació definitiu que hem d’aprovar com més aviat millor.
Aquest conveni de concertació entre l’Ajuntament i la Diputació, és de 957.873,33€, per:
47.893,67€ en activitats i projectes culturals, que ho repartim en parts iguals pels 4 anys
95.787,33€ en salut pública, que també ho repartim els parts iguals pels 4 anys. Aquí hi entren temes de plagues, d’animals de companyia, de piscines, etc
143.681€ en transició ecològica, que ho destinarem entre el 2025 i 2026, en la millora de l’enllumenat públic. Instal·lant LED i millorant l’enllumenat. Tenim el projecte de necessitats i millora de l’enllumenat públic, començant aquest any pel Papagai, i continuant pel municipi en els propers dos anys.
670.511,33€ en inversions que destinem pel 2025: 400.000€ en la millora de la xarxa d’aigua i 270.511€ en la instal·lació de plaques solars fotovoltaiques als edificis i instal·lacions municipals.
Aquest punt també ens interessa aprovar-lo aquest mes perquè a la Diputació el puguin aprobar definitivament el mes de setembre.
PUNT 3 Aprovem per unanimitat la modificació de crèdit 4PLE/2024, en la modalitat de suplement de crèdit i crèdit extraordinari
Aprovem una modificació de crèdit de 217.518,15€, amb càrrec al romanent de tresoreria per destinar aquest import a:
21.328,50€ a la partida del pressupost del servei de bus urbà
Amb dels modificacions dels convenis pel bus, el que aprovem avui al punt 5 i el que aprovarem quan ens l’envii la Generalitat, per la millora de serveis que comencen el mes de setembre, afegim aquest import a la partida del servei de bus urbà, per fer front a aquestes millores al servei.
8.807,65€ a la partida de personal, per posar l’import que falta per la nova plaça de la llar d’infants, per I0.
És l’import per la plaça d’I0 a la llar d’infants municipals, pels mesos de setembre a desembre.
54.000€ per la creació de la partida al pressupost per la compra de la casa de la Plaça Major, 5
Aquest edifici es compra per un tema històric: és la casa on va néixer el General Romagosa, i la casa on al s. XIX i començaments del s. XX va ser una fàbrica d’espardenyes on hi treballaven moltes dones de la Bisbal.
Comprant aquesta casa preservarem la façana i, de dins es renovarà per destinar-la a usos culturals com museu, escola de música, …. i amb espai de memòria pel General Romagosa i la fàbrica d’espardenyes. Al ser a prop del Centre Municipal de Cultura, deixem tots els espais culturals a la Plaça Major.
19.360€ per la creació de la partida al pressupost per la compra i col·locació de diversos ressalts al municipi
Davant el problema que s’ha generat en alguns carrers del municipi per l’alta velocitat que vehicles es creu convenient fer de formigó cinc ressalts a varis llocs del municipi, pintats i amb senyalització.
47.600€ per la creació de la partida al pressupost per arreglar l’enquitranat de diferents vials
S’arreglaran arrels dels arbres que fan malbé els carrers de Can Gordei, el carrer davant de l’oficina de correus i enquitranar una part del carrer Sevilla i el carrer Còrdova fins al parc de l’extra.
38.700€ per la creació de la partida al pressupost per la compra de gronxadors i nous elements per parcs infantils
Es canviaran diferents gronxadors al parc de Can Gordei, es farà un parc infantil nou a l’extra, un parc nou a la plaça Pau Casals i un gronxador nou al parc infantil de Fàtima.
7.515€ per la creació de la partida al pressupost per canviar els aparells de gimnàstica per la gent gran, al Racó de la gent gran
Canviar els aparells de gimnàstica per gent gran, que es troben just al costat del racó de la gent gran, i tancar-lo de manera que s’hi accedeixi pel Racó de la Gent gran.
20.207€ per la instal·lació d’una nova tanca a la pista d’skate
Fa unes dsestmanes algunes persones incíviques van arrencar part de la tanca de la pista de futbol sala de la zona de l’skate. Es posarà una nova tanca més segura i antivandàlica.
Per la bona gestió municipal i els superàvit i romanent de tresoreria d’anys anteriors, podem fer front a nous serveis i noves inversions.
PUNT 4 Aprovem per unanimitat l’incloure el pou de l’Esplai i l’EDAR de Les Planes Baixes, a la concessió del servei d’abastament d’aigua i clavegueram
En aquest Ple proposo aprovar incloure el pou de l’Esplai i l’EDAR de les Planes Baixes, al servei d’abastament d’aigua potable i clavegueram, amb la concessió d’Aqualia.
Pou de l’Esplai
El 2016 va començar la construcció d’un pou nou a l’Esplai, ja que s’havia assecat el pou que funcionava fins aquell moment.
Amb la Leo Uceda, regidora del servei d’aigua i clavegueram de les dues anteriors legislatures, vam treballar per trobar el millor lloc per construir un nou pou.
El 2018 va començar la construcció del pou, amb un cost total de 91.360,47€, amb una subvenció de l’ACA de 52.628,77€.
Després de passar totes les proves exigides per l’ACA, el 2022 es va posar en funcionament.
EDAR de la zona industrial de les Planes Baixes
El 2016 vam recepcionar la zona industrial de les Planes Baixes i es va crear, tal i com marca la normativa, el 2017 es va crear la Junta de conservació de les Planes Baixes que va quedar inscrita al registre de Juntes de conservació de la Generalitat el 2018.
Aquesta Junta de conservació està formada pels propietaris de totes les parcel·les i és qui s’encarrega de la neteja i manteniment de tota la zona de les Planes Baixes durant 5 anys. També s’hi inclou la depuradora.
Al passar la depuradora a l’Ajuntament, l’entrem dins el servei d’abastament d’aigua potable i clavegueram, que és la concessió a l’empresa Aqualia perquè faci el seu manteniment i funcionament.
PUNT 5 Aprovem per unanimitat l’ampliació del conveni entre la Generalitat, l’empresa Ízaro i l’Ajuntament de La Bisbal del Penedès, per l’ampliació del servei de bus urbà
Al Ple d’abril de 2021, es va aprovar el conveni de col·laboració amb el Departament de Territori i Sostenibilitat, l’Autoritat Territorial de la Mobilitat del Camp de Tarragona, i l’empresa Autocars Ízaro, SA per a incloure el bus urbà dins el municipi dins el conveni comarcal, de manera que s’afegien viatges a l’hospital d’anada i tornada de les urbanitzacions a l’hospital i tornar, sense haver de baixar al nucli i pujar a un altre bus. També s’ampliaven els viatges del nucli al Vendrell i els viatges dins els municipis, afegint parada al Papagai.
Al Ple d’abril de 2023 es va renovar el conveni, afegint-hi més viatges i la parada de l’Ortigós que era l’únic nucli del municipi que faltava per incloure al servei.
Des d’aquell moment vam seguir treballant per tornar a ampliar el servei oferint viatges per la tarda i afegint servei d’anada i tornada a la zona escolar del Vendrell en horaris de matins.
Viatges per la tarda dins el municipi i d’anada i tornada al Vendrell, era una necessitat que ens demanaven els bisbalencs i les bisbalenques.
Pel què fa a la zona escolar del Vendrell, a l’IES Coster de la Torre de la Bisbal es cursa ESO i Batxillerat, menys el batxillerat artístic.
Tant el batxillerat artístic com els cicles formatius, no són ensenyaments obligatoris i, des de la Generalitat no aporten recursos per no ser obligatoris. Els estudis de cicle i batxillerat els cursen ,majoritàriament, estudiants menors d’edat. Per tant, considerem important oferir aquest transport.
Aquest servei a la zona escolar del Vendrell començarà al setembre i l’aprovarem quan la Generalitat ens envii l’addenda.
Des del 2021 que s’han incrementat exponencialment els usuaris i usuàries del bus urbà, fet que demostra la necessitat de seguir-lo potenciant amb més viatges. Cal potenciar el servei públic per sostenibilitat i emergència climàtica.
El que proposem avui d’aprovar és l’addenda al conveni del 2023 que amplia el servei de bus urbà i comarcal, que pagarà íntegrament l’Ajuntament, amb més viatges al matí i incorporar nous viatges per la tarda.
Com que el conveni que es va aprovar el 2023 venç l’abril de l’any que ve, ara aprovem aquesta addenda fins l’abril del 2025, que suposa un cost per l’Ajuntament per aquests 8 mesos de 75.167,77€.
Aquest punt també ens interessa aprovar-lo el mes d’agost, ja que el nou servei comença el mes de setembre.
PUNT 6 Aprovem per unanimitat la modificació del Conveni amb el Consell Comarcal del Baix Penedès, per l’ampliació d’una de les línies de transport d’alumnes a l’escola Ull de Vent pel curs 2024/25
L’octubre de 2022 el Consell Comarcal del Baix Penedès va acceptar la delegació de competències en matèria educativa, que els havia fet la Generalitat de Catalunya. Aquesta delegació inclou la delegació del servei de transport escolar, que inclou els ajuts individuals de desplaçament.
Aquest transport el paga una part la Generalitat, una part l’Ajuntament i una part els usuaris del bus escolar.
A la Bisbal tenim dues línies de transport escolar que porten els alumnes de les urbanitzacions a l’escola Ull de Vent, amb viatge d’anada al matí i de tornada a la tarda.
La línia LP10, és de La Pineda de Santa Cristina, L’Esplai, La Masieta, Can Gordei i la Miralba, fins a l’escola i a l’inrevés, es realitza amb un vehicle de 35 places.
Quan fa uns mesos es van presentar les sol·licituds de transport escolar pel curs 24-25, el Consell va detectar que per aquest línia hi havia més alumnes que l’havien sol·licitat que no places disponibles al bus.
Des de la regidoria d’ensenyament s’ha treballat per ampliar les places, passant d’un autocar de 35 places a un de 55 places. D’aquesta manera tots els infants que han sol·licitat bus, tindran aquest servei.
El cost d’aquest increment de places l’assumeix l’Ajuntament. El cost pels mesos de setembre a desembre d’aquest any és de 905€, i el cost pel 2025 és de 1.810€. Aquest punt també ens interessa aprovar-lo el mes d’agost, ja que la nova línia comença el mes de setembre amb el nou curs escolar.
PUNT 7 Aprovem per unanimitat la nova composició de l’agrupació de secretaries dels Jutjats de Pau, on la nova seu d’aquesta agrupació serà La Bisbal del Penedès
La bisbal formem part de l’agrupació de Secretaries dels Jutjats de Pau número 30, que es crear el desembre de 1998, per part de la Conselleria de Justícia.
En aquesta agrupació en formàvem part les secretaries del Jutjats de Pau de Cunit, Bellvei, La Bisbal del Penedès i Santa Oliva, amb seu a Cunit.
El 1998, el total d’habitants de tots els municipis era de 10.355 habitants.
Amb el creixement demogràfic d’aquests 26 anys, la secretaria de Jutjats de Pau número 30, està donant servei a una població de 24.590 habitants.
El Ple de l’Ajuntament de Cunit de setembre de 2023, va aprovar sol·licitar al Departament de Justícia l’autorització per a sortir de l’Agrupació de Secretaries de Jutjat de Pau número 30 i formar-ne un només Cunit, pel nombre d’habitants.
A partir d’aquí, la secretaria del nostre jutjat de Pau va reunir els alcaldes dels Ajuntaments de Bellvei, Santa Oliva i jo mateixa per explicar-nos aquesta situació i decidir quin Ajuntament seria la nova seu. Ens vam reunir a l’Ajuntament de Santa Oliva i, sospesant espais als tres municipis vam decidir, per unanimitat, que la seu seria a la Bisbal per ser el municipi amb més població i per tenir uns espais més adequats.
Per tant, proposo aprovar la memòria de l’Agrupació de Secretaries de Jutjats de Pau número 30, formada per l’Ajuntament de la Bisbal del Penedès, l’Ajuntament de Bellvei, i l’Ajuntament de Santa Oliva. I sol·licitar al Departament de Justícia aquesta modificació de l’agrupació i sol·licitar el canvi de la seu a favor del municipi de La Bisbal del Penedès, una vegada finalitzin tots els tràmits previstos per la normativa.
Per tant, a la planta baixa de l’hotel d’entitats, tindrem la seu de l’agrupació dels jutjats de Pau número 30, que suposarà una plantilla formada per 1 persona de gestió processal (secretaria/ària) i 1 persona auxiliar judicial. Suposarà tenir més i millor servei pels bisbalencs i bisbalenques.
PUNT 8 Aprovem per majoria, el compte general de l’exercici 2023
En aquest punt votem a favor els 7 membres de l’equip de govern, s’abstenen els dos regidors de La Bisbal decideix i ota en contra el regidor de Tots som la Bisbal urbanizaciones unidas (la regidora no ha pogut assistir al Ple).
La liquidació del pressupost 2023 es va aprovar per Decret d’alcaldia el 20 de febrer de 2024. En el Ple ordinari de març de 2024 es va donar compte de l’informe d’intervenció relatiu al compliment dels objectius d’estabilitat pressupostària de la liquidació de l’exercici 2023.
El dilluns 8 de juliol, es va celebrar la Comissió Especial de Comptes de l’Exercici 2023 per examinar, estudiar i informar del Compte General anual del Pressupost de l’Ajuntament de la Bisbal del Penedès en compliment d’allò que disposen la Llei i el ROM.
Els Comptes de l’exercici 2023 van quedar aprovats favorablement i van quedar justificats, amb els següents vots:
-Feliu Gil, en representació de Compromís amb la Bisbal (5 vots ponderats): a favor
-Martín Deluca, en representació de La Bisbal Decideix (2 vots ponderats): abstenció
-Maguy Antolín, en representació de Tots som la Bisbal-Urbanizaciones Unidas (2 vots ponderats): en contra
-Daniel Caballero, en representació del PSC (1 vot ponderat): a favor
-Sílvia Monfort, en representació d’ERC (1 vot ponderat): a favor
El compte del 2023 ha estat exposat al públic fins el dimecres 7 d’agost, i no s’han presentat al·legacions.
El compte general és un conjunt de documents i estats comptables que s’ha d’elaborar en finalitzar l’exercici econòmic. Concretament, el contingut del compte general és: el Balanç, el Compte del resultat econòmic-patrimonial; l’Estat de Canvis del Patrimoni Net; l’Estat de Fluxos d’Efectiu; l’Estat de liquidació del pressupost, la Memòria, l’acta d’arqueig i els certificats de les entitats bancàries.
El pressupost aprovat inicial va ser de 6.648.178,55€ i el pressupost final va ser de 9.934.618,31€, ja que s’hi van incorporar el romanent de tresoreria, el superàvit de l’any 2022 i les subvencions concedides. El superàvit va ascendir a 2.564.136,17€.
L’objectiu d’estabilitat pressupostària es compleix, perquè l’Ajuntament va tenir superàvit pressupostari.
L’objectiu de la regla de la despesa no es va complir, és a dir, la situació en la qual la variació de la despesa computable no supera la taxa de referència de creixement del Producte interior Brut corresponent a l’exercici. Val a dir que, a causa de la pandèmia de COVID-19 i seguint les recomanacions de la Comissió Europea, el Consell de Ministres va aprovar la suspensió de la regla de la despesa durant els anys del 2020 al 2023. En aquest cas no es compleix per la incorporació, durant el 2023, de les partides de despeses per fer front a les obres del Pavelló Esportiu Municipal i la Fassina.
L’objectiu del límit de deute públic es compleix, ja que està establert en un 110% d’acord amb la normativa vigent i l’Ajuntament tenia un deute viu total, a 31 de desembre de 2023, de 0€.
El flux de caixa va ser del 86%. Aquest és la diferència entre cobraments i pagaments durant l’exercici 2023 i va ser positiva per un import de 809.643,62€, un import suficient per atendre el passiu corrent i no corrent d’import 694.547,85€.
El rati d’autonomia de l’Ajuntament va ser del 98%, és a dir, que l’Ajuntament té molt poca dependència dels ingressos externs, tot i que un dels ingressos més importants és la participació en els tributs de l’Estat.
El Període mitjà de pagament a proveïdors va ser d’11,88 dies. El màxim legal és de 30 dies.
Per habitant (4.259 habitants) tenim un superàvit de 436,17€, una inversió de 696,25€ i una despesa de 1.678,46€.
El compte del 2023 reflexa un Ajuntament sanejat i sense endeutament. Ho hem aconseguit amb bona gestió, sense apujar impostos i amb increment d’ingressos provinents de les tres àrees industrials: les Planes, les Planes Baixes i Idiada.
El 2023, el pressupost va créixer un 35% respecte al 2022 i un 75% en comparació amb el 2015. Quant als impostos, aquests no s’han apujat i el deute s’ha cancel·lat: hem passat de tenir un endeutament de 1.188€ per bisbalenc el 2014 a un endeutament de 0€ per bisbalenc el 31 de desembre de 2023.
PUNT 9 i últim Aprovem per unanimitat l’increment retributiu del 2% (+0,5%) del personal laboral i funcionari, amb efectes retroactius de l’1 de gener de 2024
Aprovem per a l’any 2024, amb efectes d’1 de gener, un increment de les retribucions del personal al servei d’aquest Ajuntament del 2% de forma lineal respecte a les vigents a 31 de desembre de 2023. En aquestes darreres s’inclouen els increments derivats del previst en l’article 19.Dos.2 de la Llei 31/2022, de 23 de desembre, de pressupostos generals de l’Estat per a l’any 2023 (increment vinculat a IPCA i a PIB de l’exercici 2023).
L’increment és en termes d’homogeneïtat per als dos períodes de la comparació, tant pel que fa a efectius de personal com a l’antiguitat d’aquest.
Aquest increment s’inclourà a la nòmina del mes d’agost de 2024 i s’aplicarà sobre les retribucions bàsiques, els triennis, els complements de destinació i les pagues extraordinàries, així com sobre els complements específics i els complements de productivitat; en el benentès que l’aplicació sobre les retribucions bàsiques, els triennis, els complements de destinació i les pagues extraordinàries del personal funcionari és per mandat legal.
Tots els anys proposem aprovar aquests increments sobre el total de complements, retribucions bàsiques, triennis, … Anem a màxims quan l’obligatori no és aplicar-ho al total.
L’import total de l’aplicació d’aquest 2% és de 19.562,46€.
Aprofito també per proposar aprovar l’increment del 0,5% addicional de forma lineal per a tots els empleats públics d’aquest Ajuntament, respecte les retribucions vigents a 31 de desembre de 2023, en idèntics termes que l’apartat anterior, si s’aprova per Acord del Consell de Ministres, publicat al BOE, el citat increment derivat que la suma de la variació de l’IPCA dels anys 2022, 2023 i 2024 superi l’increment retributiu fix acumulat de 2022, 2023 i 2024.
Aquest 0,5% l’aprovem ara però no l’apliquem ara, sinó que s’aplicarà en cas que ho aprovi el Consell de Ministres perquè es donin les circumstàncies citades.
Un Ple extraordinari fruit de la bona gestió i de la feina constant de tot l’equip de govern!
Si t’ha interessat o t’ha agradat, comparteix aquesta entrada. Gràcies per llegir-me!