Dilluns 17 de juny: reunions, Ple ordinari i celebració de l’equip de govern pel primer any d’aquesta legislatura!
Durant tot el matí tinc reunions molt diverses: del personal, amb associacions de veïns i d’urbanisme.
A les 6 de la tarda tenim el Ple ordinari, amb quinze punts a l’ordre del dia. Avui assistim tots els regidora i regidores menys el regidor de Tots som la Bisbal, urbanizaciones Unidas, que ha excusat l’assistència.
Punts 1, 2 i 3: Aprovació per unanimitat dels assistents, l’acta del Ple ordinari del 18 de març, l’acta del Ple extraordinari del 17 d’abril i l’acta del Ple extraordinari del 15 de maig
Punt 4: Aprovem per unanimitat, la delimitació entre els termes municipals de La Bisbal i Albinyana
Passo la paraula a la secretària perquè llegeixi la part resolutiva.
Aprovem l’última delimitació pendent de fer i aprovar, que és amb el terme d’Albinyana.
El mes de març vam rebre, de la Direcció General d’Administració Local, la convocatòria d’inici de les operacions de delimitació entre el terme municipal de la Bisbal i el d’Albinyana, i la resolució d’inici de l’expedient de delimitació.
Es va convocar una reunió el 3 d’abril, amb els propietaris afectats per la delimitació i, després, una reunió tècnica. Va culminar amb la reunió i acord del 15 de maig.
En ambdues reunions és la Unitat de Geodèsia i Delimitació Territorial de l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya , qui porta la proposta a signar amb l’acord per totes les parts.
L’Institut Cartogràfic de Catalunya ha realitzat un estudi sobre les fites i la línia de delimitació d’ambdós municipis, a partir del document de partida del 13 de novembre de 1919, en la que es localitzen les vint fites reconegudes en aquest document.
S’adapten 4 fites al seu pas per la Miralba, que vagi en consonància amb els carrers i la C-51. També s’adapta el traçat de la línia de terme a la realitat geogràfica existent, a partir del límit cadastral actual i la cartografia vigent.
Punt 5 Aprovem inicialment per majoria (vots a favor de l’equip de govern, i abstenció de la oposició) de la modificació puntual de les Normes subsidiàries de planejament
Els objectius d’aquesta modificació són: actualitzar les NNSS al Text refós a la Llei d’urbanisme i adaptar alguns articles a les necessitats actuals del municipi per afavorir una millor gestió territorial i edificatòria.
No fa falta informe ambiental, ni memòria social ni estudi de mobilitat perquè aquesta modificació no suposa cap variació de sòl residencial ni d’industrial, ni sostre màxim edificable, ni el nombre d’aparcaments.
Són les següents modificacions:
1.Actualització a la lei d’urbanisme
Actualitzar els articles 21.1 i 2, 22.1 i 25 al Decret Llei 1/2010, de 3 d’agost, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei d’urbanisme.
Afegir l’administració digital, a l’article 29.
Actualitzar els articles 30.9, 34.2, 34.bis, 39.1 i 133.1, al Decret 89/2010, de 29 de juny, pel qual s’aprova el programa de gestió de residus de la construcció de Catalunya , ja que actualment feien referència a un Decret del 1994.
2.Correccions: actualitzar de pessetes a euros l’article 32.f); i corregir l’incoherència entre l’article 90.a) i l’article 96.2 el text refós, en relació a la llargada de la coberta per damunt de l’alçada reguladora màxima.
3.Subjecció a comunicació prèvia
Afegir, al començament del redactat de l’article 33, «D’acord amb l’article 29 d’aquestes normes, la primera utilització i ocupació parcial i total dels edificis és un acte subjecte a llicència, i la primera utilització i ocupació dels edificis, és un acte subjecte a comunicació prèvia».
4.Permetre agrupacions de parcel·les, amb limitacions, al nucli, a l’article 76.5
5.Modificacions de superfície, d’usos, de materials d’edificació, i d’obertures en façana al nucli
-Modificar de 90m2 a 70m2, la superfície mitjana dels habitatges al nucli, article 132.i.1.
-Ampliar els usos de restauració al nucli, als articles 162. 5.a. i 165.4.a.
-De materials d’edificació. A l’article 162.6.i, a la coberta, s’afegeix que s’admeten els materials que imiten la taula, en les diferents construccions del d’habitatge (cobert, garatge, magatzem,…).
-D’obertures en façana, a l’article 162.6.k. S’afegeix aquest paràgraf «Obertures en planta baixa inferiors al 2/3 de la longitud de façana sense que, en cap cas, l’amplada de l’obertura superi els 4 metres».
6.Definir l’ús esportiu en habitatges al municipi. Es defineix que, l’únic ús esportiu en descobert, ha de ser el de piscina. Per tant, en parcel·les urbanes no es podran construir camps de futbol, pistes de bàsquet, tennis, pàdel, etc Es modifiquen els articles 162.5.g., 163.5., 164.5., 165.4.g., 166.5., 167.11. i 168.3.
7.Incorporar l’ús de productes agrícoles i manipulació
A l’article 165.4. Edificació residencial de tipus tradicional (clau 4), s’afegeix l’apartat «i», que diu «Ús de productes agrícoles i manipulació d’aquests».
8.Es regula l’ús d’oficines a la segona planta de zona industrial
S’amplia l’actual redactat dels articles 169.6.a de zona industrial aïllada mitjana (clau 17) i l’article 170.b. de zona aïllada gran (clau 18).
9.S’amplia la protecció a masos i masies
Actualment s’accepten les obres de conservació, rehabilitació i restauració, així com les d’increment de volum sempre i quan no superin el 50% del volum existent, ni malmeti les característiques arquitectòniques de l’edifici. Es canvia el percentatge pel 30%.
10.S’autoritzen les obres de substituir elements perillosos per altres de condicions similars a urbanitzacions no recepcionades i a edificacions de volums disconformes
Amb aquest apartat, es podran autoritzar les obres d’enretirar elements perillosos per la salut pública i substituir-los per altres de condicions funcionals similars a la Pineda de Santa Cristina i la Masieta, i als habitatges que estan en volum disconforme.
Volum disconforme vol dir aquells habitatges ja existents en zones recepcionades, que no compleixen la normativa.
11.S’autoritzen les obres de millora en rehabilitació energètica, com la instal·lació de plaques fotovoltaiques, equips d’aerotèrmia o d’altres que comportin una millora en eficiència energètica, a urbanitzacions no recepcionades i a edificacions de volums disconformes
Autoritzarem i donarem llicència a les obres de millora en rehabilitació energètica, com la instal·lació de plaques fotovoltaiques, equips d’aerotèrmia o d’altres que comportin una millora en eficiència energètica, a la Pineda de Santa Cristina i la Masieta, i als habitatges que estan en volum disconforme.
Són petites modificacions d’adaptació a la llei i de millora per la ciutadania.
Punt 6: S’aproven, per unanimitat dels assistents, les festes locals pel 2025
El 26 d’abril es va publicar al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya el calendari oficial de festes laborals a Catalunya per a l’any 2025. A la mateixa publicació s’acorda que els Ajuntaments hem de fixar dues festes locals, retribuïdes i no recuperables.
Proposo, com cada any, que els dos dies de festa local pel 2025 siguin: rl dimecres 23 d’abril, diada de Sant Jordi i el dijous 14 d’agost, per la Festa Major.
Punt 7: S’aprova incialment (per unanimitat dels assitents) la modificació de crèdit 3PLE/2024, en la modalitat de suplement de crèdit, per projectes de benestar animal, polítiques d’igualtat i arranjament de camins
Aquesta modificació és per destinar 48.890,91€ del romanent de tresoreria a les següents inversions i serveis:
13.89,50€ per protocols i plans d’igualtat
La normativa diu que cada municipi té les competències en la promoció de la igualtat entre homes i dones així com contra la violència de gènere. I així hem anat actuant aquests últims anys.
Els plans i protocols que volem treballar:
-Pla d’igualtat: amb diagnosi i valoració de llocs de treball amb perspectiva de gènere.
-Protocols d’assetjament laboral, que inclou 3 protocols: el protocol d’assetjament sexual o per raó de sexe (el tenim del 2009); protocol de no discriminació i protocol d’assetjament psicològic.
-Canal de denúncies, per les persones treballadores.
-Pla d’igualtat municipal: amb diagnosi, elaboració i disseny amb participació ciutadana per aconseguir mesures per treballar i aconseguir la igualtat a tots els nivells.
Al pressupost del 2024 tenim partida de 5.000€ i, el cost de treballar i elaborar tots aquests plans específics per l’Ajuntament i per la Bisbal, és de 18.089,50€. I la proposta és afegir l’import que falta a la partida del pressupost.
7.801,41€ per la partida de les quotes de la Mancomunitat Penedès Garraf. La Mancomunitat ens va notificar les quotes ordinàries per a l’exercici 2024, d’import 16.216,07€, quan ja havíem aprovat el pressupost, que eren de 8.424,66€.
Estem a la Mancomunitat Penedès Garraf pel CAAD, on els costos de manteniment dels gats i gossos i serveis relacionats, van augmentant cada any.
28.000€ per arreglar camins del municipi. Durant les últimes pluges s’han malmès diferents camins municipals fent-los impracticables pel pas dels tractors. S’ha fet un estudi del que cal reparar i l’import de despesa per a cadascun dels diferents camins.
Els més perjudicats són: El camí de l’Ortigós fins al camí de Freyé, camí de la Masieta, camí de Santa Cristina i camí de les clotes fins a Can Gordei.
El cost dels treballs a realitzar són de 35.210,00€. Per aquest motiu proposo afegir-hi l’import que fa falta.
Punt 8: Aprovació del nou redactat del conveni per l’Aula Mentor, a instàncies del Ministerio de Educación
L’últim Ple ordinari, del 18 de març, vam aprovar el conveni entre l’Ajuntament i el Ministeri d’Educació, Formació Professional i esports pel desenvolupament de la iniciativa de formació oberta denominada Aula Mentor.
El 20 de maig se’ns va informar que hi havia uns canvis en el redactat del conveni en referències jurídiques, però que no modificava el contingut del conveni. Calia tornar a aprovar-lo per Ple amb les modificacions.
Modificacions: Apartats II i V de l’exposició, feia referència al Reial Decret 498/2020, de 28 d’abril, pel que es desenvolupa l’estructura orgànica bàsica del Ministeri d’educació, formació professional i esports. I, en el conveni modificat que proposo aprovar, fa referència al Reial Decret 274/2024, de 19 de març, pel que es desenvolupa l’estructura orgànica bàsica del Ministeri d’educació, formació professional i esports.
Punt 9. Ratificació de l’acord de les al·legacions presentades al Pla Territorial del Penedès, amb els vots a favor de l’equip de govern i les abstencions de la oposició.
Ratifiquem el Decret d’alcaldia del 6 de juny. Un Decret que va formular al·legacions en relació a l’Avantprojecte del Pla Territorial parcial del Penedès. En aquesta al·legació, presentem el suggeriment de crear un nou vial d’accés a la urbanització del Priorat, sense necessitat de travessar el nucli. D’aquesta manera el Priorat tindria dos accessos d’entrada i sortida, molt necessaris ja que actualment el Priorat té un únic accés per vehicles i es descongestionaria de trànsit rodat el barri de la Riba.
Punt 10: Donar compte dels Decrets d’alcaldia
Dono compte dels Decrets d’alcaldia des del Ple ordinari de març fins el dia de la convocatòria d’aquest Ple. Tots els regidors i regidores del consistori tenen accés als Decrets d’alcaldia des del moment en què s’aproven.
Punt 11: Donar compte de les actes de la Junta de Govern Local
Dono compte de les actes de la Junta de Govern Local des del Ple ordinari de març fins el dia de la convocatòria d’aquest Ple. Tots els regidors i regidores del consistori tenen accés als Decrets d’alcaldia des del moment en què s’aproven.
Punt 12: S’aprova (pels vots a favor dels dos regidors de la Bisbal decideix i l’abstenció de l’equip de govern i la regidora de Tots som la Bisbal) la moció “contra el conjunt de parcs eòlics i fotovoltaics i les seves línies d’evacuació i distribució pel territori de Catalunya”, presentada per La Bibal decideix
Ja vam dir que és una moció no actualitzada i que, per tant, ens abstindrem. Destaco la falta de respecte del grup la Bisbal decideix, dient-nos que tenim una comprensió lectora molt baixa. Sense comentaris!
Punt 13: No s’aprova la moció presentada pel grup municipal La Bisbal Decideix sobre “El pla de promoció de comunitats energètiques”
Li passo la paraula al portaveu de La Bisbal decideix, perquè llegeixi la part resolutiva de la moció o la moció sencera.
L’equip de govern votem en contra perquè, abans de fer cap comunitat energètica ni prendre cap decisió, s’ha de començar pel començament, que és fer l’anàlisi de potencials consums i generació renovable i propostes per a l’ús d’energies compartides i/o l’impuls d’una comunitat energètica.
Cal una avaluació com a partida per a projectes de polítiques públiques energètiques per la creació i consum d’energia solar i tèrmica pel consum municipal, i també establir la viabilitat d’energia compartida amb el municipi.
Per aquest motiu, vam aprovar el mes d’abril, un contracte menor per l’avaluació del potencial de producció d’energies renovables i oportunitats en consum compartir al municipi.
Que dos mesos després d’aprovar aquest contracte, que s’ha publicitat a xarxes, al web i la revista, portin aquesta moció al Ple, no té sentit. Tindria sentit si no haguéssim fet cap pas, però hem iniciat la feina i tal com s’ha de fer: pel començament.
Punt 14: Dono compte de l’informe de l’execució del 1r trimestre 2024 del pressupost
Complint amb a Llei orgànica 2/2012, del 27 d’abril, d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, dono compte de l’informe de la interventora sobre l’execució trimestral del pressupost del 1r trimestre del 2024.
Dono compte també del període mig de pagament del primer trimestre de 2024, que és de 10,60 dies.
Punt 15: precs i preguntes. Primer contestem les preguntes fetes a l’últim Ple ordinari, i després escoltem els precs i preguntes de la oposició.
Entre els dos grups estan parlant més de 45 minuts, per fer disset preguntes. A cada pregunta o prec, han fet un discurs/roda de premsa introductori, sense contingut. Què hi farem!
Molt contenta per aquest Ple, que aprovem propostes importants d’urbanisme i per fer noves inversions i projectes!
Avui fa un any que vam prendre possessió dels càrrecs d’aquesta legislatura. Ha passat molt i molt ràpid! i en faig un balanç molt positiu: hem dut a terme bones inversions i serveis, i tenim un pacte sòlid i basat en la confiança i el treball en equip, que fa que siguim un gran equip que avança! I com a Compromís, orgullosíssima de la Judith, la Paqui, el Feliu i el Joan!!
Si t’ha interessat o t’ha agradat, comparteix aquesta entrada. Gràcies per llegir-me!